Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

 Kasutatavuse kaks külge

Tänapäeva elus kasutab inimene Internetti absoluutselt iga päev täiesti erinevate ülesannetega: vaadata sõna tõlget, leida infot referaadi jaoks, saata e-kiri või leida buss, mis lõpuks koju viib. Selle teabe saamiseks külastame erinevaid saite ja mõnikord võib tekkida raskusi. Täna vaatame positiivse ja negatiivse kasutatavuse näidet.

Positiivne näide

Enamikul juhtudel Interneti-brauseri ikoonil klõpsates ilmub Google meie ekraanidele vaikimisi. Google on esimene populaarseim otsingumootor Internetis, mis asutati 1998. aastal.

Alustame esteetilisest ja minimalistlikust disainist, mis tähendab, et liides ei tohiks sisaldada infot, mida kasutaja ei vaja või mida võib harvadel juhtudel vaja minna.Esiteks näeme Google'i saidile jõudes all suurt logo ja otsingukasti. Me mõistame tahtmatult, mida meilt nõutakse, ja hakkame sisestama vajalikku taotlust.

Google lihtsustab näpunäidete abil kasutaja elu nii palju kui võimalik ja jätab varem sisestatud teabe pähe. Näiteks trükkimise hetkel pakub otsingumootor meile erineval hulgal meie päringu näiteid ning tihtipeale pool sõna kirjutanuna saame juba näidete nimekirjast endale sobiva välja valida, mis säästab aega.

Google'i otsing annab meile ka valikuvõimaluse. Kui päringus oli kirjavigu, siis Google annab infot väidetavalt õigesti kirjutatud päringu kohta, kuid jätab ka võimaluse otsida infot meie poolt veaga sisestatud päringu kohta.

Kahjuks pole kõik Internetis nii suurepärane kui Google'i otsingumootor, seega teen ettepaneku kaaluda mitte täiesti edukat näidet.

Negatiivne näide


Näitena kasutan Haabersti Loomakliiniku kodulehte - halk.ee.

Kuna olen koheva neljajalgse kauni esindaja omanik, siis perioodiliselt on meil vaja käia arsti juures tervisekontrollis.

Ma arvan, et see ei ole kellelegi saladus, et mõned saidid on rohkem mõeldud arvutikasutajatele, nii et kasutajad, kes otsustavad saidile oma telefonist minna, kannatavad palju, mis juhtus ka minuga.

Lemmiklooma arsti juures registreerimiseks pidin minema kohapeale ja tutvuma protseduuridega, mida talle võiks pakkuda. Sel ajal olin puhkusel ja telefon oli kaasas vaid vidinatest. Saidile minnes nägin naljakat gif-faili, kus kass kõndis mulle graatsiliselt maskis vastu. Algselt oli see naljakas, kuid 2 minuti pärast hakkas see pingutama ja sain aru, et ma ei saa kuidagi sellest videost lahkuda, vihastasin.

Olenemata sellest, mitu korda ma saidile minna üritasin, ilmus see video pidevalt ja seda oli võimatu eemaldada. Telefonisalvestust sel ajal ei tehtud. Seega kaotas kliinik mind kliendina ja ma kardan, et see pole mina üksi.

Arvan, et see on suur möödalask ja viga kasutatavuse kasutamisel. Kui saiti arendatakse ja see pakub mobiiliversiooni, peab see vastama ka kõikidele kasutusreeglitele ja toimima nagu arvutiversioon.



Allikad:

https://ru.wikipedia.org/wiki/Google_(поисковая_система)